Jak u vozidla ověřit i svépomocí funkčnost filtru částic DPF
Dnes jsme si pro vás připravili článek, jak si sami můžete ověřit, zda jste také nebyli při kontrole STK/SME oklamáni. Zda je filtr funkční či nikoliv se dá poznat pouhým stěrem za pomoci papírového ubrousku. Je-li filtr černý od sazí, je filtrování sazí nefunkční. DPF je pak prasklý, provrtaný, odstraněný nebo byl nahrazen nefunkční atrapou. Atrapy různých částí vozidla lze pravděpodobně na našem trhu stále zakoupit, jelikož tuto problematiku bohužel nikdo v ČR neřeší.
Ministerstvo dopravy ČR i státem pověřené technické zkušebny by to měly už dávno vědět, protože se tím zabývají hlouběji, např. při homologačních zkouškách nových typů vozidel. O to více je tedy s podivem, jak odpovědné státní orgány na stanicích měření emisí už 20 let po zavedení povinných filtrů částic tolerují zjišťování přítomnosti funkčního filtru částic metodou, která to z principu odhalit neumí, jak jsme informovali v předchozím článku s reportáží pro Večerní Události ČT.
Chcete-li tedy ověřit funkčnost filtru u svého vozidla nebo u vozidla, které zvažujete koupit, nespokojte se s protokolem z SME nebo STK, které mnohdy až i okatě sídlí poblíž velkých autobazarů. Více než o poctivou kontrolu zde jde o oboustranně výnosný byznys.
Doporučujeme provést kontrolu svépomocí za použití bílého ubrousku. Stěr z koncovky výfuku s lehce černo-stříbrnou stopou téměř vždy znamená problém netěsnosti filtru částic, a u téhle Škody Octavia z reportáže, nám potvrzují i později naměřené výsledky – filtr nebezpečné mikročástice nezachytává. I nepatrně zašedlá stopa na ubrousku je svědkem přítomnosti miliard zkondenzovaných mikročástic, které se na vlhké a studené koncovce výfuku časem ukládají, když je filtr částic (DPF) předtím ve výfuku nezachytí.
Leč se zdá být tato kontrola neodborná, stačí našim sousedům např. v Rakousku jak při kontrolách Policií, tak při technické prohlídce vozidla: “Pokud setřu z koncovky výfuku viditelné saze, ani auto neměřím, zkoušku přerušuji a radím majiteli vozidla, jak má závadu nechat před opakovanou prohlídkou odstranit, protože je jinak vozidlo ohrožení pro všechny kolem, vč. majitele samotného”, říká emisní technik u ÖAMTC.
U nás však takové postupy MD ČR při emisní kontrole nepřipouští. A protože se v metodických postupech ignorují i pokyny udávané samotnými výrobci vozidel, prochází bez problému i vozidla s odstraněnými filtry částic nebo s namontovanými atrapami. Bohužel pro nás všechny pak tyto vozidla znečišťují ovzduší až dvacet tisíc krát více než vozidlo s funkčním filtrem.
Pakliže si po stěru z výfuku nejste jistí, existuje dnes již i 100% průkazní kontrola DPF, o které se pouze v České republice zatím bohužel nemluví a Ministerstvo dopravy o jejím zavedení podle všeho zatím asi ani neuvažuje. MD ČR prý žádný systémový problém na poli technických prohlídek nevnímá. Domníváme se tedy, že své práci pracovníci ministerstva buď nerozumí nebo nepracují pro občany, ale pro někoho jiného.
Modernější emisní přístroje, tzv. „čítače částic” (angl. Particle Counter), které zavádí celá západní Evropa, jsou pro vysokotlaké diesely relevantním kontrolním přístrojem. Neměří totiž ultrajemné a neviditelné částice o velikosti PM 2,5 – 10 mikronů opticky, ale nabíjením částic statickou elektřinou. Elektrické náboje jsou pak detektorem rozpoznávány na každé jednotlivé mikročástici a counter pak přepočítá jejich počet na kubický centimetr, vč. těch opticky nedetekovatelných. Funkčnost přístroje jsme demonstrovali i při reportáži pro ČT.
Pokud se Vám nečinnost státu nelíbí stejně jako nám, sdílejte naše články a své okolí na problém upozorněte.
—
Autor článku: Michal Fleischhans