I čtvrt století stará vozidla nemusí být na silnici tím nejhorším zdrojem emisí!

Ptáte se jak to? V rámci projektu „Zdravé auto – Zlepšení kvality ovzduší a snižování emisí u osobních vozidel“ v dnešním článku představíme naši hlavní protagonistku osvětové kampaně a popíšeme v praxi časté problémy, se kterými jsme se během pořízení vozu a následné technické prohlídky setkali i my na vlastní kůži.

Tváří naší kampaně je čtvrt století stará „Příšerka“  Škoda Octavia 2,0 MPi (AQY), emisní třídy „EURO 3“, která má 250 000 najetých kilometrů a kterou jsme našli v nejtemnějším koutě chrudimského autobazaru.

Už při pořízení Příšerky jsme narazili na typicky české symptomy podvodných praktik poukazujících na nefunkčnost celého systému kontroly. Zatímco jsme v kupní smlouvě pročetli dvě stránky textu, který popisoval jen se štěstím pojízdný autovrak, přílohou smlouvy pak byly vyhovující protokoly z STK a SME. V protokolech se opakovaly klasické fráze o lehkých a nepodstatných korozích, o drobných netěsnostech motoru a převodovky, které je sice majitel vozu povinen odstranit, ale které nikdo neodstranil a taky nikdo jejich povinné odstranění následně nekontroloval.

Příšerka jen co vyjela za hranici Chrudimi, rozsvítila se jí kontrolka „check engine“ značící problém na motoru a problém s ABS. Rovnou jsme s ní tedy zavítali do školícího střediska FCD Garage (FCD.eu), kde se podrobila zevrubné prohlídce. Kompletní technická prohlídka a diagnostika elektroniky a emisí odhalila velmi vysoké jedovaté emise a nefunkční protiblokovací systém brzd a děravý výfuk. Na přístrojovém panelu to potvrdily stále svítící kontrolky emisí a ABS. Kotouče a brzdové destičky byly nové, brzdová vedení zdravá a podvozek bez vůlí. Netěsnosti žádné, Příšerka za týden nepustila na zem ani kapku oleje. Karoserie nesla silné stopy po mytí a drobných odřeninách. Koroze karoserie byla zanedbatelná, protože původní majitel vozu na začátku skvěle ošetřil podvozkové dutiny.

Tacho - Příšerka
Kontrolky již od odjezdu z Chrudimi značily závady na motoru a ABS

Zjistili jsme, že za velmi vysoké jedovaté emise mohl špatný výfuk – v jednom spoji netěsnil, a obě defektní Lambda sondy. Chyba ABS svítila kvůli přerušené cívce snímače levého zadního kola. Jedná se o naprosto běžné a banální závady.

Oprava trvala 4 hodiny práce a náhradní díly vyšly na cca 4 800,- Kč. ABS snímač stojí okolo 100,- Kč a obě Lambda sondy se dají sehnat za necelé 4 000,- Kč. EOBD paměť závad prázdná (chybové kontrolky na přístrojovce již nesvítí) a karoserie, podvozek, motor i převodovka nevykazovaly žádné další funkční nedostatky.

Hurá! Příšerku se povedlo za 4 hodiny a za necelých 5 000,- Kč uzdravit!

Příšerka měřením částic prošla. Jejich počet nebyl ve stovkách částic jako u vozidla s OPF (obdoba DPF), ale byl podobný co v okolním vzduchu.
Příšerka měřením částic prošla. Jejich počet byl srovntelný s okolním vzduchem v obci.

Během měření emisí jsme zkusili změřit počet pevných částic ve volnoběžných emisích z výfuku. Nepřímo vstřikovaný motor je obecně známý nízkými emisemi mikročástic, takže jejich koncentrace je 20x nižší, než u moderních motorů s přímým vstřikem benzínu.

Po opravě byla následně provedena jízda se zápisem všech EOBD diagnostikou sledovaných emisních parametrů, přičemž se varovné kontrolky již nerozsvítily a po jízdě byly změřeny jedovaté škodliviny emisí ve výfuku.

Měřili jsme emise u příšerky před a po opravě

Na monitoru vlevo můžete vidět stav naměřených emisí před opravou netěsnosti výfuku a výměnou Lambda sond. Na monitoru vpravo pak emise po provedené opravě. Nulové emise ve složkách CO, HC a NO nelze mnohdy dosáhnout u moderních vozidel. Přičítáme to velmi účinnému třícestnému katalyzátoru, kterého zdobí ještě tehdejší robustnost v počátcích výroby.


Autor článku: Libor Fleischhans

Všechny články