I čtvrt století stará vozidla nemusí být na silnici tím nejhorším zdrojem emisí!
Ptáte se jak to? V rámci projektu „Zdravé auto – Zlepšení kvality ovzduší a snižování emisí u osobních vozidel“ v dnešním článku představíme naši hlavní protagonistku osvětové kampaně a popíšeme v praxi časté problémy, se kterými jsme se během pořízení vozu a následné technické prohlídky setkali i my na vlastní kůži.
Tváří naší kampaně je čtvrt století stará „Příšerka“ Škoda Octavia 2,0 MPi (AQY), emisní třídy „EURO 3“, která má 250 000 najetých kilometrů a kterou jsme našli v nejtemnějším koutě chrudimského autobazaru.
Už při pořízení Příšerky jsme narazili na typicky české symptomy podvodných praktik poukazujících na nefunkčnost celého systému kontroly. Zatímco jsme v kupní smlouvě pročetli dvě stránky textu, který popisoval jen se štěstím pojízdný autovrak, přílohou smlouvy pak byly vyhovující protokoly z STK a SME. V protokolech se opakovaly klasické fráze o lehkých a nepodstatných korozích, o drobných netěsnostech motoru a převodovky, které je sice majitel vozu povinen odstranit, ale které nikdo neodstranil a taky nikdo jejich povinné odstranění následně nekontroloval.
Příšerka jen co vyjela za hranici Chrudimi, rozsvítila se jí kontrolka „check engine“ značící problém na motoru a problém s ABS. Rovnou jsme s ní tedy zavítali do školícího střediska FCD Garage (FCD.eu), kde se podrobila zevrubné prohlídce. Kompletní technická prohlídka a diagnostika elektroniky a emisí odhalila velmi vysoké jedovaté emise a nefunkční protiblokovací systém brzd a děravý výfuk. Na přístrojovém panelu to potvrdily stále svítící kontrolky emisí a ABS. Kotouče a brzdové destičky byly nové, brzdová vedení zdravá a podvozek bez vůlí. Netěsnosti žádné, Příšerka za týden nepustila na zem ani kapku oleje. Karoserie nesla silné stopy po mytí a drobných odřeninách. Koroze karoserie byla zanedbatelná, protože původní majitel vozu na začátku skvěle ošetřil podvozkové dutiny.
Zjistili jsme, že za velmi vysoké jedovaté emise mohl špatný výfuk – v jednom spoji netěsnil, a obě defektní Lambda sondy. Chyba ABS svítila kvůli přerušené cívce snímače levého zadního kola. Jedná se o naprosto běžné a banální závady.
Oprava trvala 4 hodiny práce a náhradní díly vyšly na cca 4 800,- Kč. ABS snímač stojí okolo 100,- Kč a obě Lambda sondy se dají sehnat za necelé 4 000,- Kč. EOBD paměť závad prázdná (chybové kontrolky na přístrojovce již nesvítí) a karoserie, podvozek, motor i převodovka nevykazovaly žádné další funkční nedostatky.
Hurá! Příšerku se povedlo za 4 hodiny a za necelých 5 000,- Kč uzdravit!
Během měření emisí jsme zkusili změřit počet pevných částic ve volnoběžných emisích z výfuku. Nepřímo vstřikovaný motor je obecně známý nízkými emisemi mikročástic, takže jejich koncentrace je 20x nižší, než u moderních motorů s přímým vstřikem benzínu.
Po opravě byla následně provedena jízda se zápisem všech EOBD diagnostikou sledovaných emisních parametrů, přičemž se varovné kontrolky již nerozsvítily a po jízdě byly změřeny jedovaté škodliviny emisí ve výfuku.
Na monitoru vlevo můžete vidět stav naměřených emisí před opravou netěsnosti výfuku a výměnou Lambda sond. Na monitoru vpravo pak emise po provedené opravě. Nulové emise ve složkách CO, HC a NO nelze mnohdy dosáhnout u moderních vozidel. Přičítáme to velmi účinnému třícestnému katalyzátoru, kterého zdobí ještě tehdejší robustnost v počátcích výroby.
–
Autor článku: Libor Fleischhans