Emisní skandál? Policie koná, Ministerstvo dopravy mlčí
Do sněmovny se blíží připravovaná novela zákona o silniční dopravě, o které se však jedná již nyní při aktuálně schvalované novele zákona o ochraně ovzduší. V gesci ho má Ministerstvo životního prostředí, které však “v dopravě” postrádá jakékoliv pravomoce. Dosavadní průběh novely bohužel naznačuje, že ačkoliv vozidla ve špatném technickém stavu způsobují velké množství nademisí, nebude se při novele brát na nefunkční systém STK a SME ohled. Obce tak budou muset o to víc řešit své nejvýznamnější znečišťovatele samy. Jako nástroj jim mají postačit emisní zóny. Pravomoc ke zkrácení technické způsobilosti vozidla Ministerstvo dopravy obcím svěřit nechce.
Následkem jednání podvýboru pro dopravu a negativních výsledcích emisních kontrol na silnicích prováděných Centrem služeb pro silniční dopravu (CSPSD) a Policií ČR, se česká vláda 22. května rozhodla přijmout usnesení vedoucí ke zlepšení měření emisí a uložila tak přímo ministru dopravy i vnitra následující úkoly:
- Ministr dopravy má za úkol do 31. prosince 2024 předložit vládě zprávu o výsledcích měření emisí z let 2021 až 2023 prováděných ve stanicích technické kontroly (STK) a stanicích měření emisí (SME). Zpráva má zahrnovat činnosti státního odborného dozoru a návrhy na zefektivnění těchto činností s cílem snížit počet vozidel nesplňujících emisní limity.
- První místopředseda vlády a ministr vnitra mají zajistit každoroční a intenzivnější kontroly emisí v rámci technických silničních kontrol ve všech krajích ve spolupráci s Centrem služeb pro silniční dopravu. Výsledky těchto kontrol mají být předloženy vládě do 31. prosince 2024.
CSPSD a Policie svou roli plní, Ministerstvo dopravy však zatím mlčí
Zatímco Centrum služeb pro silniční dopravu (CSPSD) a Policie ČR intenzivně provádí kontroly emisí na silnicích a informují o tom veřejnost, Ministerstvo dopravy o změnách na poli STK/SME neinformuje téměř vůbec. A to zprávy nezní příliš ve prospěch kvality kontrol i vozového parku jako takového, za které je zodpovědné právě Ministerstvo dopravy.
02.08.2024
Novinky – V Přerově náhodně testovali emise. Devět z deseti aut neprošlo.
04.06.2024
Novinky – Policejní kontrolou na emise neprošla téměř polovina aut.
16.03.2024
Události ČT – Kontrolami v říjnu 2023 neprošlo 70 % vozidel.
Od doby kdy Ministr dopravy Martin Kupka informoval o chystané velké analýze systému STK a SME, uběhlo již půl roku a další posun zatím známý není. Ministerstvo se dokonce nevyjádřilo ani k nedávno zveřejněné analýze Informačního systému technických prohlídek (ISTP) od TÜV SÜD, kterou delší dobu utajovalo i přes žalobu a kasační stížnost ASEM. Jak se nakonec ukázalo, zpráva označila 2.191.368 kontrol za podezřelých, což v rámci zkoumaného období představovalo téměř ⅓ všech kontrol (a to aniž by využilo námi dlouhodobě prezentované analýz, které by počet ještě navýšily).
Proč se tedy o při novele zákona o ochraně ovzduší o tomto problému nehovoří? Vždyť doprava pro příklad v Praze způsobuje ca 80 % zdraví škodlivých emisí a předčasná úmrtí na kvalitu ze znečištěného vzduchu jsou více jak 10x vyšší než z následků dopravních nehod.
Jedinou řešenou oblastí se zdá být vznik Silniční inspekce. Ta by měla umožnit zvýšení počtu kontrol vozidel na silnicích. Dle Ministerstva dopravy však Silniční inspekce nemá kontrolovat práci stanic STK a SME, což považujeme za velkou chybu. Stejně velkou, jako že se neplánují změny v metodice měření emisí.
A co je horší, neplánují se ani další systémové změny v koncepci systému kontrol ani ve způsobu dozoru nad kontrolami. O tom ministerstvo mlčí a v rámci meziresortního připomínkového řízení odmítá obecní policii dokonce svěřit oprávnění ke zkrácení způsobilosti vozidla k provozu na 30 dnů v případě viditelných technických závad, přestože by tato změna mohla výrazně přispět ke zlepšení kontroly dodržování emisních limitů v obcích.
To, že platný certifikát STK získá za drobný úplatek každý, bude bohužel nejspíš platit i v budoucnu, což nepřímo počítá s faktem, že do nízkoemisních zón budou vjíždět vozidla, co emisní limity neplní (třeba i tisícinásobně). O to více se budou obce snažit dopravu regulovat, avšak s tím efektem, že se kvalita ovzduší nezmění. Nebylo by tomu tak, kdyby kontrola technického stavu fungovala dobře a emisní vraky vyřazovala.
Reforma systému STK a SME by tedy vyšla pro všechny podstatně lépe a levněji – proč se o ní nemluví?
Politická stínohra nebo reálné řešení?
Analýza dat z Informačního systému technických prohlídek (ISTP) ukazuje alarmující výsledky. Ty jsme předali i poslancům před podvýborem pro dopravu. Ukazují, že systém měření emisí v České republice je plný nedostatků a manipulací, které lze odhalit z dat mnoha způsoby. Ministerstvo dopravy však dosud neprojevilo zájem o ani jednu analýzu. A to jsme o analýzách informovali již v 2020. Vypadá to, že Ministerstvo dopravy nic měnit příliš nechce.
V ISTP tak můžeme i nadále sledovat stanice, které vykazují pouze imaginární data, tedy že emisní protokoly nepochází z měření vozidla (nebyla skutečně naměřena)! Kupodivu to nikoho na Ministerstvu dopravy, především z dozorových orgánů nad STK a SME, nezajímá.
Pokud snad přece, proč naše analýzy ministerstvo neprověřilo ani po analýze ISTP, kterou v 2020 zadalo technické zkušebně TÜV SÜD Czech, tedy “po předání” našich nálezů?
O zveřejnění výsledné analýzy jsme se nakonec s ministerstvem několik let soudili, nicméně v konečné zprávě není o našich postupech při analýzách ani zmínka. Naopak i sám autor musel tak trochu “čarovat”, aby sám sebe v analýze nemusel označit jako “podezřelou stanici”. Sama hodnotící zkušebna totiž provozuje i vlastní STK / SME.
Bohužel, jako kontrolní nástroj systém ISTP zcela selhává a nedosahuje ani zlomku svého potenciálu. Zda jde o záměr, zaměřovat se při kontrolách stanic na jiné, než klíčové analýzy a tím výrazně snižovat jejich efektivitu, se můžeme jen domnívat. Mnohé tomu však nasvědčuje.
Není přitom složité z dat ISTP některé informace analyzovat bez vysoké matematiky. Pozorovat můžeme i jednoduché úkazy jako časy kontrol, kterých které do 10 min zvládají technici ročně statisíce, i když lze jednu stěží stihnout do 15 minut. “Emisní superman“ v Praze tak za jediný den zkontroloval 74 vozidel, která všechna vyhověla. Stanice měřila i vozidla, která by se do ní rozměrově nevešla.
Závěr
Současný systém měření emisí a technických kontrol v České republice vykazuje stále závažné nedostatky, které vedou k výskytu technicky nevyhovujících vozidel v provozu. Byť jich je menšina, tato skupina vozidel vytváří většinu emisí. Z měření emisí v provozu totiž vyplývá, že přibližně 5 % vozidel vytváří přibližně polovinu škodlivých emisí. Tuto nejhorší část vozidel bychom měli opravit nebo ji vyřadit, čemuž systém STK už od základu principiálně nenahrává.
Ministerstvo dopravy zatím odmítá tuto oblast vůbec komentovat, jakoby nic měnit nechtělo – ani na své metodice, ani na systému STK/SME jako takovém. Změny v dozoru, které by umožnily lepší kontrolu kvality s možností sankcí přímo z dat a z tepla kanceláře, vítány nejsou. Mají kontroly zůstat neefektivní?
Krokem správným směrem by mohla být nová vládní opatření, ale je třeba zajistit, aby nebyla opět jen politickou stínohrou. Změny by měly mít patřičný efekt, ale to se na nich musí skutečně zapracovat! Je nezbytné, aby novináři a veřejnost nadále sledovali a kriticky hodnotili kroky Ministerstva dopravy a vlády, aby skutečně k zlepšení situace došlo a snížení emisí škodlivých látek v ovzduší bylo konečně realitou. Z hlediska protikorupčního hodnocení je totiž zákon 56/2001 Sb o technických prohlídkách jeden z nejhorších.
V opačném případě se bude nadále prohlubovat negativní dopad dopravy na životní prostředí a zdraví všech obyvatel. Více informací na uzdravpriserku.cz.